Riktigt bra träning!

Nu kommer lite uppdatering från Segersta, Sillen skötte sig jättebra på dagens pass! Han kändes mjuk och positiv direkt när jag joggade fram och när han hade blivit varm i kroppen satte vi lite mer trav i honom. Här jobbade vi mycket med att kontrollera tempot. Sillen ligger gärna på en del och blir då lite stark. För att förbättra det fick jag ta tillbaks honom ganska ordentligt några steg för att sedan lätta av. När jag lättar av är målet att Sillen ska gå kvar och så länge han gör det försöker jag låta honom var helt i fred men så fort han försöker springa iväg måste jag påminna honom att vara kvar hos mig. Jag fick en väldigt fin känsla i traven och jag är supernöjd, nu ska jag verkligen träna vidare på samma sätt hemma. 

I galoppen började vi med att rida några skutor vilket fungerade jättebra, det kändes väldigt okomplicerat och vi hade ett bra flyt. Efter det red vi lite piruetter, det gick ju inte prickfritt precis, men några kändes bra och andra mindre bra. Jag fick i alla fall mycket tips på hur jag ska tänka. När jag rider in och samlar mot piruetten ska jag tänka lite öppna och sedan i själva piruetten ska jag istället tänka sluta. När piruetten är klar måste jag rida ur samlingen lite mer än jag tror för att få till ett fint och luftig byte. Efter en skrittpaus tog vi sedan lite serier. Första försöken blev helt ärligt ganska misslyckade. Jag lyckade inte hålla Sillen helt rak och det blev ganska svajigt men när jag verkligen tänkte på att titta upp och hålla linjen blev det jättebra och kändes inte alls så svårt.

Innan vi avslutade red vi igenom skolorna som de ligger i MsvA och det gick jättebra. Det som är svårast är ingången till höger öppna, där måste jag tänka att jag rider framåt några steg för att hålla kvar hans fina trav. 

Jag är supernöjd med dagens träning! Sillen känns verkligen framme för hjälperna och det är riktigt kul att börja träna på lite svårare saker. 
Sillen spanar ut över Segersta innan dagens pass! 



Kommentarer

Kommentera

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (visas ej)

Hemsida/Blogg:

Text: