Tyvärr blir det inte alltid som man tänkt sig...

De sneaste dagarna har det verkligen hänt mycket känns det som. I torsdags var vi hos Stigis och hämtade hem Gandalf och lämnade Oki där. Jag red även lektion på Gandalf, och gud vilken skillnade det har blivit. Han var så himla fin och det var super kul att rida honom. Oki verkade även ta det bra att han inte skulle få följa med hem, han var ganska lugn och tuggade på sitt hö, så torsdagen var en bra dag.

I går (fredag) kom jag till stallet på morgonen och skulle rida Gandalf. Jag red dressyr på volten och tränade på det jag gjorde med Stigis i torsdags. Han var sjukt fin, riktigt rund och lösgjord. Sen släppte jag ut honom i hagen och åkte till skolan. När jag kom hem på em och skulle ta in honom ville han först inte gå, när han väl började gå stapplade han verkligen fram, helt blockhalt på höger fram. Jag fick iaf in honom i stallet och vi tvättade av hoven och benet. Han var jättevarm från hoven ända upp på knät, kändes även "svampig" runt kotan. Vi ringde disktriktsveterinär och dom misstänkte hovböld eller en kraftig vrickning. Han skulle ha boxvila, jodopax omslag och stallbandage.

Imorse när vi kom var det mycket bättre, både värmen och "svampighetet" hade blivit bättre och han var inte alls lika halt. Vi ringde iaf till Täby ATG klinik och dom sa att vi fick komma in. När dom kollad epå Gandalf var det svårt att säga vad som var fel, han var öm i hoven men han har tunna sulor så han är alltid lite öm. Han blev även röntgad för att utesluta hivbensfraktur, vilket de inte hittade. Dom såg ett mörkare område som skulle kunna vara en hovböld som dom testade att skära upp men det kom ingen var. Han fick ett nytt omslag runt hoven och ska ha boxvila tills på torsdag, då ska vi åka tillbaks med honom igen. För att sammans fatta allt kan man säga att veterinären inte vet säkert vad som har hänt, men det är antaglogen en hovböld som inte har mognat än eller så har han trampat på nåt som gör att han har blivit öm.


Lilla Prinsen!


Kommentarer
Postat av: Angelica

NEEJ :( jag ringer dig imorgon!

2011-04-02 @ 21:45:38
URL: http://angelicabexander.blogg.se/

Kommentera

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (visas ej)

Hemsida/Blogg:

Text: