Mina tips när man reser långt med häst

Hej på er!

Igår påbörjade jag och Sillen resan mot Tyskland och vår första internationella tävling tillsammans. Hittills går allt jättebra och Sillen verkar pigg och glad. I natt fick hästarna bo på hästhotell i Malmö och nu har vi precis lastat igen och rullar nu vidare mot Danmark och sedan vidare till Tyskland. Idag har vi ca 70 mil att köra och igår var det 60 mil. Jag tycker att hästarna är fantastiska som klarar dessa resor, tänk vad dem ställer upp för oss!

Jag tänkte att jag skulle dela med mig av lite tips som jag brukar tänka på när jag åker långt med Sillen, det är ju faktiskt en hel del att tänka på och det gäller att göra allt man kan för att hästarna ska ha det så bra som möjligt under resan.

• Rör på hästen både innan och efter en lång transport. När hästen reser långt blir det många timmar som den står helt stilla. Därför är det jätteviktigt att den får röra på sig både innan man lastar och sen när man kommer fram. Jg brukar gå en ordentlig promenad innan jag åker och sen när jag kommer fram brukar jag först låta Sillen komma in boxen och äta och dricka lite och sen gå en sväng med honom. Jag brukar gå ca 30 min, vill man gå mer är det ju bara bra!

•Se till att hästen får i sig vätska. Ofta är hästarna inte jättesugna på att dricka när de reser så man kan behöva ta till lite knep. Mitt bästa tips är att hälla lite mash i vattnet för att göra det lite godare. Man kan även smaksätt det med betfor men det är inte Sillens favorit men jag vet att andra hästar gillar det. Jag brukar även hälla vatten över kraftfodret för att se till att han får i sig ordentligt med vatten. Dock tycker jag att man ska tänka på att inte ge allt för mycket kraftfoder under resor. Även om man går med dem både innan och efter så är det många timmars stillastående och att kombinera det men massa kraftfoder är inget jag rekommenderar. Jag brukar ge Sillen lite mindre kraftfoder än normal och istället ge lite extra lusern. Lusern räknas som ett grovfoder men innehåller mycket protein vilket minska risken att hästen faller ur under resan. Jag ger även elktrolyter.

• Håll ett extra öga på hästen. Man ska ju såklart alltid se till att hästen mår bra men i och med att det är en stor risk att transportera hästar långt brukar jag vara lite extra uppmärksam på hur hästen mår. Notera att hästen bajsar som den ska, att den äter och dricker samt att den verkar pigg och glad!

Här är en bild på Sillen som var väldigt pigg och glad igår kväll när vi tog en kvällspromenad i Skåne!



Kommentarer
Postat av: Anonym

Kul om du bloggar från resan mycket 😃😃

2016-09-18 @ 07:40:51

Kommentera

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (visas ej)

Hemsida/Blogg:

Text: