Att lära hästen galoppombyten

Jag har haft lite svårt att hitta bra tävlingar till Zsa Zsa så därför har vi en liten träningsperiod just nu. Det känns som att vi har hittat varandra mer och mer och jag har till och med börjat introducera byten för henne. Många hästar blir lite spända när man börjar träna byten och därför har jag inte velat testa byten med Zsa Zsa i samband med tävling men nu när vi inte har någon tävling på några veckor tänkte jag att det inte kunde skada att testa lite. Zsa Zsa tar träningen väldigt bra och trots att vi bara har tränat det några gånger gör hon faktiskt flera rena byten, jag är verkligen stolt över henne!

Jag vet att många tycker att byten är en övning som kan vara ganska svår att lära hästen. Det är t.ex. många som letar häst som har som krav att hästen ska kunna byta galopp just för att man inte riktigt vet hur man ska göra för att själv lära den det. Jag tror att anledningen till att man tycker att det är svårt med byten är att det är övning som verkligen blir rätt eller fel, bytet är antingen rent eller orent och det kan vara svårt att veta hur man ska korrigera när hästen byter orent, eller för den delen inte vill byta alls. Det finns såklart massa olika sätt att träna byten och jag tänkte berätta lite om hur jag tänker kring bytesträning och dela med mig av några tips som kan underlätta inlärningen.

För det första handlar det om att hitta en bra grundgalopp. Jag skulle inte rekommendera att försöka byta galopp om du inte har en bra galopp i hästen. Det jag tycker är viktigt är att känna att jag verkligen har hästen mellan hand och skänkel, alltså att den är ihop och både lyssnar framåt och bakåt. Jag vill ha en reglerbar galopp och hästen ska vara kvick, hästen ska kännas lite elektrisk och verkligen vara alert. Hittar man en kvick galopp där hästen verkligen är uppmärksam på ryttaren skulle jag säga att man har goda förutsättningar för att lära hästen göra fina byten.

När man väl har hittat en bra grundgalopp och känner att det är dags att börja med själva bytesträningen tycker jag att en bra linje att börja på är en ganska kort diagonal. Jag brukar vända in på diagonalen och på diagonalen se till att hästen galopperar i en kvick och ganska kort galopp, när jag nästan är framme vid väggen testar jag att ge en tydlig byteshjälp. Byter hästen rent är det jätteviktigt med beröm så den verkligen förstår att den gjort rätt. Byter den orent saktar jag direkt av till skritt, fattar den galopp jag hade från början och fortsätter i förvänd galopp till nästa långsida och gör ett nytt försök där. Tar hästen inte hjälpen alls utan istället bara galopperar fortare fortsätter jag inte att försöka få till ett byte utan försöker istället få tillbaka kontrollen och hitta ett nytt läge att göra ett nytt försök.

Ett bra tips när man tränar byten är att inte vara helt ensam utan ha någon som tittar att bytet verkligen är rent. Det är inte alltid jättelätt att känna så det kan vara bra att ha någon som kollar. En annan sak som jag tror är viktig är att inte göra för många byten i början. Gör hästen några rena byten så låt det räcka och gör fler nästa träning istället för att sitta och nöta. Då känner hästen att den har lyckats och känner sig förhoppningsvis lite duktig. Gör man för många byten kanske hästen blir trött och börjar byta orent och det blir bara en negativ spiral.

 

Hoppas att ni gillade tipsen!





Kommentarer

Kommentera

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (visas ej)

Hemsida/Blogg:

Text: