Träning för Jeanna

Igår stod alltså träning för Jeanna på schemat. Sillen har ju känts väldigt fin på slutet men jag har inte ridit så mycket programdelar men nästa vecka är det dags för programträning för Gustaf Svalling så i söndags kände jag lite på vägarna ur Int I. Öppnorna på medellinjen kändes minst sagt ringrostiga så det tränade jag väldigt mycket på i söndags. Sillen vill gärna tvära lite för mycket i öppnorna och när jag ska korrigera det på medellinjen blir det lätt lite vingligt. Jag sa till Jeanna att jag gärna ville ha lite hjälp med det så vi började med lite travarbete. Först red vi några öppnor längs långsidorna och sedan gick vi in och gjorde dem på medellinjen. Jag tror att arbetet dagen innan hade lönat sig för han gjorde dem riktigt bra från början så det var ju toppen. Vi fortsatte med att rida travvägarna ur Int I och det gick jättebra. Det jag ska tänka på för att det ska bli ännu bättre är att försöka ha en lite lugnare takt i skutorna så att han vilar ännu mer på steget och i öppnorna ska jag vända in lite tidigare så att bakdelen verkligen går på spåret, ibland blev det nämligen så att han gjorde en bra öppna men framdelen var på medellinjen istället för bakdelen. 

Efter en skrittpaus tog vi tag i galoppen. Sillen är ju en väldigt het häst och i traven har jag lärt mig att hantera det och där kan jag verkligen få honom att vänta på mig men i galoppen är det lite svårare. Min "läxa" till nästa vecka är därför att rida jättemycket tempoväxlingar i galoppen så att Sillen kan stanna kvar i en aktiv och samlad galopp utan att jag ska behöva sitta och tjuvhålla. Vi började med lite piruetter och det var väl det som gick minst bra under träningen. Vissa blir bra men när han är så het blir det lätt att jag samlar för mycket med handen och då blir han lite kort i formen i piruetterna. När jag verkligen tänker på att samla med sätet blir det så mycket bättre, men ni vet ju hur det är, man vet hur man ska göra men det inte alltid det lättaste att få till det. 

Efter piruettarbetet gick vi direkt in och gjorde tvåorna på diagonalen. Han satte dem direkt men blev lite hastig så vi red dem några gånger för att få honom att verkligen vänta. När han väntar kommer han i mycket bättre uppförsbacke och då blir ju bytena mycket bättre. Sedan gjorde vi några treor också. Han gjorde det bra men man får passa så att han intr byter före hjälpen när man precis innan har ridit tvåor. Ibland måste man påminna honom om att lyssna på vad jag vill istället för att tänka för mycket själv.

Det sista vi gjorde i galoppen var att titta på saxen i Int I. Han gjorde den bra direkt så den slapp han göra om ;)  

Vi avslutade med lite piaff och passage och Sillen som ju är en ganska kaxig kille sa ifrån lite när vi verkligen kom åt honom men oj vad fin han blev sen! 

Supernöjd med träningen! Nu blir det fokus på att verkligen få honom att vänta på mig i galoppen! Får jag till det tror jag att vi kommer höja oss i hela galopprogrammet! 





Kommentarer

Kommentera

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (visas ej)

Hemsida/Blogg:

Text: