2017 - bring it on

Hej på er!
Hoppas att allt är bra med er! Med mig är det toppen och jag är så taggad på 2017, har bestämt mig för att göra det till ett grymt år! Dock fick jag lite dåligt samvete när jag insåg att det nästan är tre månader sedan jag bloggade sist. En sak jag har bestämt mig för inför 2017 är att bli bättre på att uppdater bloggen så jag lovar er att det kommer bli mer regelbunden uppdatering här! Kom gärna med tips och idéer på vad ni vill läsa om!
 
Det har hänt så himla mycket kul sedan jag skrev senast så det är svårt att veta var jag ska börja men jag tänker att jag ska försöka ge er en kort sammanfattning med lite bilder så att inlägget inte blir allt för långt! Kanske blir lite rörigt men det får ni leva med;)
 
Jag måste nog börja med att berätta att min familj har köpt en hästgård! Vi har kollat på gård ett tag eftersom vi har känt att det skulle vara skönt att ha alla hästar samlade på ett ställe och när vi hittade den här gården kändes det bara helt rätt. Här finns allt vi behöver för att kunna träna och utvecklas med hästarna och vi trivs superbra. Det är så kul att kunna träna tillsammans med syrrorna och det är verkligen mysigt att kunna se hästarna i hagen när man tittar ut genom fönstret. Jag har kvar lägenheten i Uppsala så jag bor där ibland och på gården ibland och hittills har det fungerat väldigt bra.
 
Alla tre syrror tränar tillsammans i ridhuset, toppen att kunna hjälpa varandra!
 
Sillen innan träning, bara för att ni ska se lite hur det ser ut i stallet!
 
 Nu när vi har egen gård är det också lättare att ha fler hästar. Just nu har jag faktiskt tre hästar, Sillen, Chicory och Zsa Zsa. Sillen tränar på som den stjärna han är och vi har lite smått börjat planera tävlingssäsongen. Förmodligen kommer årets första tävling blir i Strömsholm i slutet på mars. Planen är att rida PSG och Int I i vår och sen till hösten hoppas vi kunna debutera piaff/passage-klass. Känns helt otroligt att Sillen faktiskt kan så mycket nu, snart har jag kanske en GP-häst;)
 
Några bilder från när vi var ute och galopperade i snön för några veckor sedan
 
 
Sillen har även fått en ny sadel och både jag och Sillen älskar den. Det är en Prestige D2 med singelkåpa som bästa Ewa Cederlöf har provat ut till oss. Ska ni köpa en ny sadel kan jag verkligen rekommendera henne, hon har även provat ut sadel till mina systrar och vi alla är så nöjda!
 
Chicory har äntligen flyttat hem till oss och det är så roligt att lära känna honom! Även fast vi köpte honom när han var föl har jag tyvärr inte haft tid att hälsa på honom så ofta så det är först nu jag verkligen känner att det är min häst. Han har under hösten varit på Segerstas unghästgård för inridning men nu är han som sagt hemma hos oss. Just nu har han lite vintervila men sen är planen att vi i vår ska träna honom mot 3-årstest. Han ser otroligt fin ut och jag tror att han kommer bli en riktig stjärna när han blir stor.
 
Första gången Sillen och Chicory träffar varandra. Sillen tar rollen som storeboro på allvar och håller i lillebror medan jag fotar
 
Chicory hemma på nya gården
 
Sen så har vi såklart Zsa Zsa, hon har varit hemma i Arboga hos Izabellas föräldrar ett tag i samband med flytten men nu är även hon här. Jag och Eve ska träna henne tillsammans och sen ska hon så småning om säljas men just nu bor hon här och hon verkar trivas jättebra.
 
Nöjd tjej efter onsdagens träning för Mads
 
Jag och Zsa Zsa precis när hon kom hem till oss, måste säga att min halsduk matchar väldigt bra med hennes täcke!
 
Även om hästarna tar mycket tid hinner jag med lite annat också såklart. Dels är jag såklart i skolan, under hösten har vi läst en kurs om livsmedelssäkerhet och helt ärligt kan jag säga att det inte har varit någon jätterolig kurs men allt kan ju inte vara roligt;) Nu har vi precis läst två veckor med försöksdjursmedicin och nu är det dags för kandidatarbetet och efter det är det kliniska anatomi fram till sommarlovet. Det känns alltså som att våren kommer bli riktigt rolig, jag är taggad både på kandidatarbetet och anatomikursen.
 
Eftersom jag ska göra ett Externship på Mälaren Hästklinik under kandidaten har jag redan börjat skriva lite. Jag skriver om osteoartrit (ledinflammation) och hur brosket i leden påverkas när man behandlar med kortison. Om ni är sugna får ni såklart läsa det när jag är klar!
 
En annan rolig sak är att jag förra helgen fick vara med och träna på att ultraljuda med Izabella och dem som är Intern på Mälaren Hästklinik. Eftersom man lägger väldigt lite tid på det i skolan får man försöka lära sig så mycket man kan på egen hand och därför var detta ett jättebra tillfälle för mig att träna. En av dem som jobbar som Intern hade med sig en häst som vi fick träna på och Izabella var med och visade och berättade hur vi skulle göra. Jag är så glad att jag fick vara med på detta, lärde mig verkligen jättemycket!
 
Här ser ni mig och Anna Holmstedt träna ultraljud. På den ritade bilden har Bella ritat upp lite basic anatomi som är bra att kunna när man ska börja träna. Sen när man blir bättre finns det väldigt mycket mer att lära sig men man måste ju börja någonstans.
 
Måste bara avsluta med en bild på mig och Agnes från förra helgen när vi var på bal på slottet för att fira att sexorna tog examen. Att gå på bal på slottet är ju inget man gör varje dag men det var så kul och en fantastisk stämning. Det är med lite skräckblandad förtjusning jag inser att det faktiskt bara är tre år kvar tills det är min tur. Känns som att det kommer gå väldigt fort så det är bäst att ta till vara på tiden och försöka lära sig så mycket man bara kan! Jag är så taggad på 2017, vill göra så mycket, både när det gäller satsningen på hästarna och satsningen på att bli en bra hästveterinär!
 
 
Ha det bra så hörs vi snart igen!
 
Kram från Julia
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 


Kommentarer
Postat av: Elin

Hej! Skulle vara jättekul att höra hur du tycker att det fungerar med att rida så pass mycket som du gör och ändå hinna med skolan? Är lite sugen på att söka veterinär men är rädd för att det skulle ta all min tid. När man läser din blogg får man uppfattningen att skolan inte tar så mycket tid, kan du inte skriva och berätta lite om detta?

2017-01-29 @ 22:38:00

Kommentera

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (visas ej)

Hemsida/Blogg:

Text: