Träningsupplägg

Hej på er!

Hoppas att allt är bra med er! Dålig uppdatering här men det är fullt upp (som vanligt) med jobbet och hästarna. Nu sitter jag dock i lastbilen på väg till Falsterbo för några lediga dagar vilket ska bli så skönt! Frida kör och jag bloggar, målar naglarna och väljer musik, ganska bra fördelning måste jag säga;) Både Sillen och Zsa Zsa har tränat på i veckan och båda känns jättefina! Nu blir det lite semester för dem också medan jag är i Falsterbo.

Jag vet att ni tidigare har velat läsa om hur jag lägger upp ett vanligt ridpass och jag har länge tänkt att jag ska skriva om det men det har aldrig blivit av men bättre sent än aldrig tänker jag, så här kommer det! Självklart rider jag inte dressyr med hästarna varje dag men i detta inlägg beskriver jag hur jag lägger upp träningen en dag när jag tränar dressyr.

Såklart börjar jag alltid med att skritta fram. Jag brukar försöka skritta fram ute på hårt underlag. Har alltid tänkt på detta men jag har varit extra noggrann med det efter Sillens skada. Jag brukar gå en sväng med hästarna som tar ca 15 min, då går dom ungefär hälften av tiden på asfalt och resten på en hård grusväg. När jag sedan kommer till ridhuset/ridbanan brukar jag rida lite lösgörade arbete i skritten. Brukar ställa igenom båda sidorna, flytta lite för skänkeln och göra lite halter. Jag vill känna att hästen är med mig i skritten innan jag börjar trava.

När jag känner att jag har hästen med mig brukar jag börja jogga fram. Då vill jag har hästen i låg och rund form. Jag vet att många är väldigt känsliga för att hästen i ska gå bakom lodplan men jag kan tycka att man inte ska stirra sig helt blind på det. Det viktigaste för mig är att hästen jobbar bakifrån och verkligen höjer ryggen och jobbar med magmusklerna. I den formen brukar jag göra lite övergångar och tempoväxlingar. Jag tycker att det ofta avslöjar om hästen går ärligt över ryggen eller inte. Går den genom ryggen ska det inte vara några problem att göra en mjuk övergång utan motstånd men blir den stretig har man den förmodligen inte helt över ryggen. Även om hästen känns helt perfekt i denna form direkt när man börjar rida tycker jag att man ska låta hästen jobba i den lite lägre formen en stund innan man plockar upp den i tävlingsform. Jag brukar även galoppera lite i den lägre formen och då stå upp i stigbyglarna för att göra det ännu lättare för hästen att jobba rätt med ryggen.

När hästen är uppvärmd brukar den få skritta något varv innan jag börjar med själva huvudjobbet. Här skiljer det sig lite beroende på vilken häst jag rider och vad jag har för fokus just den dagen. Det jag kan säga generellt är att jag inte tror jättemycket på att träna allt på samma dag. Innan passet brukar jag dörför ha en plan för vad jag vill få ut av passet och då vet jag vad jag ska fokusera på. Jag brukar t.ex. ofta tänka att jag ibland fokuserar lite mer på galoppen och andra dagar mer på traven. Väljer jag att fokusera på galoppen är det också viktigt att funder på vad man ska fokusera på i galoppen. Att planera lite innan passet är med andra ord ett bra tips.

När jag känner mig nöjd med träningen är det viktigt med nedvarvning. Då rider jag ungefär som jag gjorde under uppvärmningen, låter hästen kommma i lägre form och stärcka ut. Sen avslutar jag med att skritta av, helst ute på hårt underlag.

Här kommer lite bilder som mamma fotade förra veckan som jag tycker ger en bra bild av hur jag varierar formen när jag rider.

Skrittar fram ute på hårt underlag

 
Joggar fram
 
Galopperar fram
 
 
Här har jag plockat upp Sillen i tävlingsform, första gången efter skadan!
 
 
Travar av och lägger ner honom
 

Ha det bra, ses kanske i Falsterbo!



Kommentarer

Kommentera

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (visas ej)

Hemsida/Blogg:

Text: