Det är detaljerna som gör det

Mamma har varit på kurs i hästmassage hela helgen och det verkar verkligen ha varit väldigt intressant, skulle gärna varit med. En sak som hon som höll i kursen hade berättat var att hon tyckte att man bara ska ha två broddar i varje hov när hästarna är broddade på vintern. Anledningen till detta var att när man har fyra broddar så fastnar hästen i underlaget när man rider och detta ökar risken för förslitningsskador samtidigt som vissa hästar kan upplevas som lite bromsiga. Vi har haft fyra broddar runt om men idag tog jag bort tåbroddarna innan jag red och jag upplevde faktiskt en stor skillnad på Sillen! Han travade på med jättebra bjudning och det kändes verkligen super! Om det nu var broddarna som gjorde skillnaden märker man verkligen hur viktiga detaljerna är för helheten. Sillen har ju tidigare visat att han är väldigt känslig för små förändringar så jag är inte jätteförvånad att jag märkte skillnad på honom. Jag minns t.ex. när vi testade att lägga en fårskinnspadd under sadeln och han nästintill vägrade att gå framåt...

 

Jag tror att det överlag är väldigt viktigt att tänka på de små detaljerna och ha sina egna små rutiner som man själv tror på om man vill lyckas. Jag är nästan säker på att de allra flesta har sina egna små rutiner som de tycker är viktiga. En sak som jag gör är jag alltid låter Sillen stå med sin varma vetesäck på ryggen innan jag rider för att värma upp musklerna. Det får honom avspänd och jag tror verkligen att han gillar den. Är han lite stressad slappnar han av direkt när han får stå med sin säck, han älskar den verkligen! Har ni några speciella rutiner som ni är noggrann med får ni gärna dela med er!



 

 



Kommentarer

Kommentera

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (visas ej)

Hemsida/Blogg:

Text: