8 januari 2013

Cilantro:
Vi åkte till fältis och skulle rida ett lite lugnare dressyrpass. Han har ju varit lite bråkig de senaste gångerna så jag började att försöka tänka att han skulle framåt. Han började ganska bra om man jämför med de två senaste gångerna men efter första skrittpausen gick det verkligen inte bra. Det var inte lika illa som de senaste passen men nära därpå. Han gick inte framåt och jag hade till och med svårt att fatta galopp vilket han i vanliga fall brukar vara väldigt duktig på. Efter en stund blev jag peppad av en som stod i vårt stall förut som var där och tränade med sin dotter att bara rida framåt och när jag fick lite tips så började han faktiskt brjuda och blev en helt annan häst! Jag hade redan ridit ganska länge så jag gjorde några övergångar där jag bara tittade att han svarad för skänklen och det gjorde han så då gav jag mig. Som en sammanfattning kan man ju säga att det var ett katastrofpass med ett bra slut. 
 
När det går dåligt blir jag alltid väldigt analyserande och vill verkligen förstå varför det inte blir som jag vill och jag tror att jag och mamma kom på en lösning på problemet. När Sillen inte går framåt hamnar jag i framvikt vilket gör att min skänkel kommer längre bak än normalt. Sillen är väldigt känslig för skänkeln och blir irriterad om man kommer för långt bak och får en ostadig skänkel. När jag hamnar i den sitsen blir han alltså irriterad på min skänkel och det är då han blir sur och vill inte sammarbeta. Imorgon ska jag därför verkligen tänka på att sitta på sittbenen och ha skänkeln lågnt fram så hoppas jag att det blir bättre.
 
 
Gandalf:
Jag skrittade ut och fokuserade på att sitta rätt, alltså så som jag tror att jag måste sitta på Sillen. Gandalf var i alla fall mjuk och kändes fin.


Kommentarer

Kommentera

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (visas ej)

Hemsida/Blogg:

Text: