2013

Dags för en summering av året som gått. Kan ju bara konstatera att detta år har varit fantasiskt!
 
Januari
Året började med hårdträning, Sillen hade blivit 6 år och det var dags för honom att lära sig att byta galopp. Ibörjan av januari fick han därför åka till Jeanna för att träna på just detta. Han stod där i ca tre veckor och jag var där några gånger och tränade med honom. Bytesträningen gick jättebra och jag gjorde mina första rena byten på Sillen.
 
 
Februari
De första dagarna i februari var jag på Segersta och tränade med Sillen och fick även rida en hel del på Jeannas fina hästar. På min födelsedag, den 2 februari fick Sillen komma hem igen efter några veckors bytesträningn. Jag minns att han kändes magiskt fin den dagen, så kvick för hjälperna och dansade verkligen fram. Resten av februari tränade vi vidare för att befästa byten.
 
 
Mars
Även mars bestod av träning, här kom vi dock in i en svacka och man kan väl milt uttryckt säga att Sillen inte riktigt vill gå framåt...
 
April
Formsvackan höll i sig och det drog ihop sig inför årets första start, två 6-årsprogram på Brolöten. Vi var mycket tveksamma om vi verkligen skulle åka men vi bestämde oss i alla fall för att startaVi hade verkligen inga förväntningar,  med det verkade dock som att Sillen var riktigt tävlingssugen och sprang hem två vinster av två möjlig. Vi kvalade även till Flyinge. Det trodde vi verkligen inte när vi åkte dit.
 
 
Efter tävlingen kollade vi igenom Sillen hos både tandläkare och veterinär men allt var bra så det var bara att träna på!
 
 
Maj
Under maj han vi med en hel del tävlingar! Första tävlingen var i Uppsala, kanske inte den roligaste tävlingen med tanke på att jag hade 39 graders feber och fick väldigt dåligt betalt trots att jag egentligen var ganska nöjd med ritten. Det kanske hade varit bättre om jag inte hade tävlat för sedan låg jag med 40 graders feber i en vecka och efter det hade jag så ont i mina leder att jag hade svårt att gå. Som tur var gick det bra att rida och nästa tävling som var i Segersta och där kvalade vi till FALSTERBO! Vilken lycka!
 
 
 
Den sista tävlingen i maj var i Bollnäs och där var Sillen magisk och vi fick 82,2% och vann - helt otroligt kul!
 
 
Juni
Under juni blev det en hel del träning för Jeanna och Sillen kändes överlag väldigt fin! Månadens höjdpunkt var när jag och Sillen tävlade i Strömsholm. Jag mins att jag var väldigt nöjd med min ritt och att Jeanna tyckte att jag hade ridit bra. Förbundskapten Bo Jenå var där och tittade eftersom det är han som tar vilka hästar som får representera Sverige vid Unghäst-VM. Han pratade med mig efter ritten och några dagar senare ringde Jeanna och berättade att Sillen var nominerad till Unghäst-VM.
 
 
 
Under juni tog jag även studenten, en riktigt härlig dag trots att det regnade en hel del...
Jag fick även fantastiskt fina presenter, t.ex. ett par bruna ridstövlar och ett OS kandar till Sillen!
 
 
Juli
Vi började med att vara hos Jeanna för att träna inför Falsterbo och sen åkte vi direkt från Segersta till Falsterbo! Att få rida i Falsterbo var helt fantastiskt och jag är så glad att jag har fått göra det! Självklart hoppas jag på att jag kommer få göra det fler gånger. Det var såklart tråkigt att vi inte fick till det på banan men nu känner jag mig inte besviken utan bara glad över att jag fick rida där med min fina Sill! Jag är så glad att Jeanna var med, hon var verkligen ett enormt stöd!
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
På väg hem från Falsterbo fick jag även reda på att jag kommit in på veterinärlinjen, något jag drömt om i många år!
 
 
Augusti
I augusti red Sillen sin första tävling mot vuxna hästar. Det var en MSV:B2 i Hudiksvall och Sillen skötte sig bra och vi kom tvåa på 65%
 
Sen var jag och jobbade hos Jeanna i några veckor och såklart fick Sillen följa med. Under dessa veckor utvecklades vi så mycket och Sillen gick verkligen riktigt bra! Dagen efter att vi kom hem från Jeanna red vi vår andra MSV:B2 och det blev en vinst på 70%!
 
 
En jobbig sak som hände under augusti var att min älskade lilla Gandalf flyttade till Bollnäs där han nu bor hos sin fodervärd Elin. Jag vet att han har det jättebra men jag saknar honom så mycket!
 
 
 
 
September
Jag började plugga till veterinär! Det är något jag har drömt om länge så det känns verkligen enormt kul!
 
 
Oktober
Jag började oktober med att rida Sillen i Flyinge, det var inte helt lätt att få ihop det eftersom jag hade min första tentavecka samma vecka, mem vill man så går det! Jag är jättenöjd med mig och Sillen, speciellt första dagen, det var nog vår bästa ritt hittills. Vi hade samma poäng som den sista som gick till final så det var det allmänna intrycket som gjorde att jag inte kom dit. Tråkigt att inte ha marginalen på sin sida men jag är i alla fall jättenöjd med vår prestation!
 
 
 
När vi kom hem frpn Flyinge hände det som inte fick hända, Sillen skadade sig i hagen. Vi åkte in till Ultuna för att kolla upp såret och man kunde med hjälp av ultraljud konstatera en skada på ena gaffelbandsförgreningen. Såklart jättetråkigt men veterinärerna verkade överens om att prognosen var bra. 
 
November
Sillen fortsatte att vila, eller jag fick skritta lite på honom men inte mer än så.
 
En rolig sak som hände i november var att vi köpte en hundvalp, den lilla boxervalpen Vidar.
 
 
December
Fortsatt bara skritt men nu fick vi väldigt positiva besked från veterinären. Skadan är läkt och nu är det bara ett pass kvar, sen får vi börja trava! Sillen har även börjat gå i hagen och det känns verkligen som att vi är på väg tillbaks! Nu hoppas vi att 2014 blir ett riktigt bra år!
 
 
 
 
 


Kommentarer

Kommentera

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (visas ej)

Hemsida/Blogg:

Text: