2012

Här kommer en summering av året som gått!
 
Januari:
I Januari hände det inte jättemycket på hästfronten, inga tävlingar men jag var och tränade hos Stigis en del. Vi hade ju precis flyttat till Gävle så jag började på Vasaskolan och lärde känna nya vänner.
 
Februari:
Febrari började med en hjärnskakning. Den 1 februari var jag och provred Sillen för tredje gången och det slutade med att jag lyckade ramla av och fick åka ambulans till sjukhuset med en ordentlig hjärnskakning. Det blev en natt på sjukhuset, så den 2 februari när jag fyllde 18 vaknade jag upp på sjukhuset. Efter att ha sovit i några dagar var jag i alla fall bra igen! Ungefär en vecka senare var jag oc provred igen och jag var helt säker på att det var Cilantro jag vill ha! Det var dock en ganska krokig väg till att han skulle bli vår så vi han även provrida en annan häst, och ska jag vara ärlig gjorde det bara att jag vill ha Sillen ännu mer!
 
Mars:
Mars var en ganska spänd månad, skulle Sillen bli vår eller inte? För började jag lite smått träna för Jeanna med Oki och båda Gandalf och Oki gjorde sina första starter för året.
 
April:
I början av april hände det inte så mycket, allt flöt på med träning och skola. I slutet av april, närmare bestämt den 25 besiktades Sillen och den 26 blev han min och kom hem till mig för första gången! Jag var nog den lycklagate i världen!
 
Gandalf tog även hem segern i en LA:P1!
 
Maj:
Maj började riktigt bra! Den 1 maj var jag och Oki i eskilstuna och red vårt första kval till Ungponny-SM. Det blev en vinst på 80% vilket även blev ett riktigt bra kval!
 
I mitten på maj åkte Sillen även tillbaks till Jeanna eftersom vi hade bestämt att hon skulle få tävla honom lite med sikte på falsterbo. Detta skulle både utbilda Sillen samtidigt som jag skulle få tid att satsa på Oki till Ungponny-SM. I slutet på maj gjorde de sin första start, som blev en seger på 73,4%
 
Jag och Oki tog även vårt andra kval till Ungponny-SM på 78,6% i Mantorp. Även Gandalf tog en andra placering i LA:P1 i slutet på maj.
Juni:
Höjdpunkten i juni var utan tvekan Strömsholm! Sillen gick kvalet till unghäst-VM och han tog hem en överlägsen seger på 79,2%! Tvåan hade 70,6%, så han hade god marginal! Det var nu som drömmen om Unghäst-VM började bli verklig! Jeanna tävlade ju många hästar i Strömsholm så jag sov över hos henne och hjälpte henne lite med de andra vilket var jättekul!
 
Den 11 juni blev Sillen även färdigkvalad för Falsterbo efter två grymma ritter som båda ledde till seger hemma på Segersta, en på 84% och en 75,5%.
 
Stigis var även och hälsade på här i Gävle och hade träning för oss och ponnyerna, jättekul!
 
Juli:
I början av juli var det dags att bege sig till Skåne. Det började med ponnyderbyt där jag red Oki. Han var ganska spänd och det var inte årets bästa tävlaing. Men det var en rolig upplevelse och det blev en femte plats i consoulation.
 
Efter derbyt var det dags för Falsterbo! Sillen gick till final och väl i final slutade på en hedrande femteplats! Veckan efter kommer jag ihåg att Jeanna ringde och berättade att vi hade fått frågan om Sillen ville representera Sverige i Unghäst-VM och självklart ville vi det! Kommer aldrig glömma det samtalet!
 
Dagen efter att vi kom hem från falsterbo tävlade jag även Oki i Rånäs och det blev en vinst på 80%, fina ponnyn!
 
Augusti:
I Augusti hände det mycket roligt! Först och främst var det Unghäst-VM i tyska Verden. En upplevelse jag aldrig kommer att glömma. Sillen var otroligt fin och det kom till och med fram några från Holland som jättegärna ville köpa honom, men han är ju inte till salu. Tyvärr hade vi väldigt otur med vädret i andra kvalet till finalen, det kom en riktigt hagelskur precis när Sillen och Jeanna var på banan och det var faktiskt konstigt att de inte bröt tävlingarna. Med tanke på förutsättningarna skötte sig Sille jättebra men ja förutsättningarna var ju allt annat än bra. Det blev alltså ingen final men han har ändå varit med och det var en otrolig upplevelse!
 
 
 
En vecka efter tyskland var det dags för Ungponny-SM! Oki gjorde två starter, en på 80,4% och en på 77,2% Detta ledde till att vi slutade på en tredje plats totalt och det är jag jättenöjd med! Oki kommer nog verkligen bli en ponny för framtiden och efter SM så tog Frida över honom.
 
När vi kom hem från SM hämtade vi hem Sillen igen och nu var det dags för oss att bli ett team på riktigt!
 
September:
I septeber var det en hel del träning för Jeanna och jag och Sillen lärde känna varandra bättre och bättre. Den 15 september gjorde vi vår första start och det blev två vinster på 78,6 respektive 76,8%, detta gjorde att vi kvalade till Flyinge!
 
Jag bytte även klubb till Segersta!
 
Oktober:
Första veckan i oktober skulle egentligen ha spenderats i flyinge men tyvärr hittade vi en lite skada i en muskel i Sillen rumpa så vi bestämde oss för att ta det säkra före det osäkra och inte starta. Det var väldigt tråkigt men man måste se framåt och tänka på framtiden! Så ja, i oktober hände det egentligen inte så mycket. 


 
November:
Under november har vi tränat vidar för att vara förberedda inför nästa år. Sillen har gått riktigt bra och det känns som att vi verkligen har lärt känna varandra! 
 
Jag tog även körkort!
 
Den sista november skulle Sillen egentligen ha gått i Globen men på grund av skadan bestämde vi oss för att inte säta den pressen. Jättetråkigt men även här var vi tvunga att se framåt!
 
 
December:
I december var det ett år sedan jag träffade Sillen för första gången! Vi har tränat vidare och även varit med Segersta Mästerskapen!
 
 


Kommentarer
Postat av: Emma

Händelserikt år minst sagt? :)

Svar: Ja verkligen! Ett riktigt bra år! :)
Julia Söderström

2013-01-02 @ 18:21:41
URL: http://www.saqubeck.blogg.se

Kommentera

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (visas ej)

Hemsida/Blogg:

Text: